"Szeretném megosztani Önnel mire jöttem rá az ittlétem során. Akkor döbbentem rá, amikor osztályozni próbáltam a faját. Ráébredtem, hogy Önök valójában nem emlősök. Minden emlős ezen a bolygón ösztönösen természetes egyensúlyra törekszik a környezetével, kivéve Magukat, Embereket. Letelepednek valahová és addig szaporodnak míg fel nem élik mind a természeti erőforrásokat, és azután csak úgy képesek fennmaradni, ha új területeket foglalnak el. Van egy másik organizmus is ezen a bolygón, mely ugyanígy viselkedik. Tudja melyik? A vírus. Az emberi faj egy betegség, a bolygó rákosodása. Az ember egy ragály, és mi vagyunk a gyógyszer."
(Mátrix:Smith ügynök - Wikidézet)
Szerzői jog
Az oldalon található saját művek szerzői jog védelme alatt állnak, azok részben vagy egészben való idézése, fordítása, más fórumokon való megjelentetése és felhasználása a szerző, azaz a lap szerkesztőjének tudta és engedélye nélkül tilos.
A hangzó anyagok a Radio.Blog.Club.com, valamint a YouTube.com és a Dailymotion.com című lapok anyagából vannak válogatva.
A duende azt jelenti, hogy a táncnak ihlető démonnal kell rendelkeznie.
1936. november 16-án született Eldában Antonio Gades spanyol táncművész,
koreográfus, aki forradalmasította a színpadi flamenco táncot.Eredeti neve
Antonio Esteve Ródenas volt. Családja meglehetősen szerény
körülmények között élt, a jobb megélhetés reményében 1937-ben Madridba
költöztek. Kőműves apja a spanyol polgárháborúban (1936-39) a köztársaságiak
oldalán harcolt. Antonio már tizenegy évesen dolgozni kezdett, az ABC című
újságnál lett kifutófiú, később gyakornok. A tánc iránti vonzalma akkor lobbant
fel, amikor megtekintette a híres flamenco-táncosnő, Pilar López Júlvez
együttesének előadását - 1951-től már ő is a társulat tagja volt. Gades már
első nyilvános felső nyilvános fellépésével felhívta magára a szakma figyelmét.
1962-ben alapította meg saját társulatát, amellyel kezdetben Olaszországban ért
el nagy sikereket. Carmen előadásuk már Rómában és a spoletói fesztiválon is
nagy visszhangot váltott ki, a legnagyobb sikert azonban a milánói Scalában
aratták. Gades 1963-ban - szintén a Scalában - Ravel Bolerójának főszerepét
táncolta el, a következő évben a New York-i közönséget is meghódította
flamencójával, majd 1965-ben a madridi Zarzuela színházban bemutatott Don Juan
előadásával saját hazájában is prófétává válhatott. Az előadás nagy vihart
kavart, mert a tánc- és balett részek mellett prózai elemeket is beleszőttek a
darabba, amelyben így egyszerre vettek részt táncosok és
színészek. Antonio Gades forradalmasította a
táncművészetet, néptáncból attraktív, drámai színpadi tánccá tette a flamencót.
A flamenco (amelyről ma már mindenkinek a tánc jut eszébe) eredetileg sevillai
cigányt jelentett, később vált az ő táncaik gyűjtőfogalmává. A flamenco
alapritmusa rögzített, néha énekkel, tapssal vagy gitárral kísérik. Éppen a
rögzített alapritmus és a táncos a korlátok áthágására irányuló törekvése adja a
flamenco "robbanás közeli" állapotát, amelyet a spanyolok a duende kifejezéssel
írnak le. A duende azt jelenti, hogy a táncnak ihlető démonnal kell
rendelkeznie. Gades a hatvanas években új távlatokat nyitott a flamencóban
azzal, hogy bár sokat merített az eredeti néptáncból, sok új elemet is szőtt
bele. Kihasználta a klasszikus balettben szerzett jártasságát, szinte magától
értetődő természetességgel fordította le a koreográfia elemeit a flamenco
nyelvére. Előadásai egyszerre voltak rendkívül magas színvonalúak és a közönség
számára is élvezhetőek, izgalmasai vezetés és Franco elleni tiltakozásul
1975-ben ideiglenesen visszavonult, ám önkéntes száműzetése (Franco halála
miatt) alig néhány hónapig tartott. Az új Spanyolországban nagy szükség volt
szakértelmére, a hetvenes évek végén őt bízták meg a nemzeti balett-társulat
megszervezésével. Gades eleget is tett a felkérésnek, mégis mindössze három éven
át vezette a társulatot. A nyolcvanas évektől
a filmművészetben is kipróbálta magát. A Carmen az opera történetét vette
alapul: Gades alakította a rendezőt, aki a darab táncváltozatát akarja színpadra
állítani. Szinte megszállottan keresi a női főszereplőt, végül megtalálja az
ideális flamenco táncost, akit szintén Carmennek hívnak. A próbák kezdetével
aztán fokozatosan összemosódik a valóság és a színház, a rendező halálosan
beleszeret Carmenbe, de a szerelmet lassan elpusztítja a féltékenység és a
gyűlölet, akárcsak az eredeti operában. A Cannes-ban és Velencében díjözönnel
jutalmazott film három nagy mester közreműködéséből jött létre: Antonio Gades
koreográfusként, táncosként és színészként, Carlos Saura rendezőként, Paco de
Lucia pedig zeneszerzőként dolgozott a mára már legendássá vált filmen. A
Carment alakító Laura del Sol és Gades kettőse páratlan élményben részesítette a
flamenco rajongóit. Saura és Gades együttműködéséből egy másik nagy sikerű
film is született: a Vérnász Federico Garcia Lorca világhírű drámájának
filmes-táncos adaptációja. A történet egy szenvedélyes szerelem és lakodalom
világába viszi a nézőt, amely során egy nő kegyeiért folyó harc tragikus véget
ér. Az alkotóknak egészen rendkívüli hatással sikerül a tánc nyelvén bemutatniuk
a tragédia ívét, ahogy a vőlegény az elrabolt menyasszonyért versengve vérbe
borítja a lakodalmat. Gades és Saura többi filmje is nagy sikereket ért el, a
Bűvös szerelem és a Tűz az első két film hagyományait vitték
tovább. Gades táncos társulata 1991-ben
feloszlott, és csak három évvel később, 1994-ben formálódott újjá. A
visszatérés, Lope de la Vega Fuenteovejuna című regényének balett-változatával
nagyon jól sikerült. A produkciót Gades szinte egymaga vitte a hátán, ő
készítette a koreográfiát, ő volt a rendező, táncolt is a darabban, és nem
utolsósorban ő intézte az anyagi ügyeket is. A Magyarországon is több
alkalommal megfordult Gades, a flamenco forradalmára a rákkal folytatott hosszú
küzdelmet követően 2004. július 20-án hunyt el Madridban.
forrás: mtv.hu
A költészet mottója
"Csak ami tenyeremen landol, azt engedem én föl madárnak. Többért hiába is sóhajtok – lezuhan szív-borzadálynak."
".... és bárhova is kerülnél majd a nagy küzdelemben, mint láng vagy füst, a te magad lelke mindenhol megmarad, megmarad neked értelmed, és szabad akaratoddal a jó és rossz között való teljes szabad választásod lehetősége." Jasna 31.19